Reumatikerdistriktet Blekinges resa till Skåne den 19 maj 2016

64 medlemmar passade på att göra en trevlig resa i skönt väder till Skåne den 19 maj.

Vi åkte med Sölvesborgs Taxi som började ta upp medlemmarna i Karlskrona och sedan körde vidare genom länet och första stoppet gjordes i Tyringe vid Förmedlingscentralen. En del hade fika med sig, men det fanns också möjligheter att köpa fika på plats vilket en del utnyttjade. En liten runda hann vi också med inne på Förmedlingscentralen innan bussarna gick vidare mot Höganäs.
Vi fick en liten extra tur längs en fin väg där det var mycket att titta på innan vi var framme vid Iittala outlet men många fynd, sedan åkte vi vidare till Höganäs saluhallar där vi både handlade och åt en väldigt god middag med kaffe och en god chokladkaka.
Vädret var toppen och vi hann njuta av det fina vädret innan vi återigen steg på bussarna och åkte till Hässleholm där vi besökte hembyggdsparken och där serverades vi kaffe, frallor och kaka innan bussarna vände tillbaka mot Blekinge med ett gäng nöjda resenärer.

Inbjudan:
Reumatikerdistriktet Blekinge inbjuder till vårresa till Skåne, torsdag 19 maj 2016.
En buss från Sölvesborgs Taxi, avgår från Karlskrona (Angöringen Karlskrona möbler) klockan 7:00. Vidare till Ronneby (Resecentrum) cirka 7:30, sen vidare till Olofström (Resecentrum) cirka 8:15. En handikappanpassad buss avgår från Karlshamn (Resecentrum) 7:45 och vidare till Sölvesborg (Blekingeporten/Däckcentrum) 8:15. Sen sammanstrålar vi för fika (ta med egen matsäck och sitt på gräsmattan eller kan också köpa fika på plats och kan då sitta inne eller på trädäcket) på Förmedlingscentralen i Tyringe, på vägen mot Höganäs. Finns också möjlighet att besöka Förmedlingscentralen. Vi kommer att åka så vi får se lite av kuststräckan strax innan Höganäs.

När vi kommer fram till Höganäs börjar vi på Iittala/Höganäs Outlet och de butiker som finns i närheten. När man är klar där kan man välja att åka buss eller promenera till saluhallen och det tar cirka 10 minuter att gå (750 meter). På Saluhallen finns mycket att titta på bland annat Saltglaserat Keramik Höganäs och andra butiker.

Klockan 14:00 samlas vi alla i restaurangen på andra våningen i Saluhallen för att äta vår lunch. Det blir buffé (kött/fågel- samt ett fiskalternativ från buffé inklusive soppa, flera olika sallader med goda tillbehör, nybakat surdegsbröd med vispat smör, bubblande eller stilla vatten, kaffe/te samt liten kaka). Efter maten återsamlas vi i bussarna.

På vägen hem stannar vi på Hässleholms hembygdsförening där det blir kaffe och fralla samt en liten kaka. Man kan sitta ute vid fint väder. Finns även ett litet museum om tid finns till det.

Efter det stoppet så bär det hemåt och vi beräknar att vi är i Karlskrona senast 20:30.

Resan kostar 300 kronor för medlemmar (550 kronor för icke medlemmar).
Vi har max 100 platser så anmäl dig i god tid, förste man till kvarn,
men sista och bindande anmälan är den 25 april till respektive lokalförening.
Då ska resan också vara betald av medlemmarna.

Välkomna!
Reumatikerdistriktet Blekinge