Reumatikerdistriktet Blekinges 35-års jubileum på Valjeviken 22 oktober 2011

Reumatikerdistriktet Blekinge firade sitt 35-års jubileum, lördagen den 22 oktober 2011 på Valjeviken

Ordförande Inga-Lill Johansson hälsade 106 medlemmar och inbjudna gäster välkomna med välkomstdrink i Drottninggården och därefter serverades middag i den fint dukade matsalen.

Efter middagen så samlades vi åter i Drottninggården och där blev det underhållning med sång, musik och roliga historier av Swanson:s. Efter dagens dikt, "En dikt om hösten" av Elsa Beskow som lästes av Åsa Moberg-Axelsson så läste Ordförande Inga-Lill Johansson historiken och berättade då att vi egentligen inte firade 35 år utan 54 år eftersom det har kommit fram ett nytt styrelseprotokoll från 1948.

Denna styrelse för Blekinge länsförening av Riksföreningen mot reumatism bestod av ordförande landshövding Bertil Fallenius, v. ordförande överläkaren doktor Emil Gjertz, sekreterare och kassör förste assistent Rune Eurenius och ledamöterna landstingsdirektör Kurt Berg och sjukkassedirektör Lars Afzelius samt suppleanterna förste stadsläkare Stig Ahnlund, första distriktssköterskan Anna Hallberg och socialkurator Gertrud Persson. Vid Blekinge länsförenings årsmöte den 25 maj 1967 beslut man dock enhälligt att lägga ner all verksamhet och vid denna tid var det överläkaren Nils Andersson som var ordförande.

Föreningen låg sedan vilande i 9 år fram till den 6 maj 1976 då man bildade Blekinge länsförening av RMR, den styrelsen som då valdes in bestod av ordförande Stig Ingvarsson Bräkne-Hoby, studieorganisatör Kerstin Olsson Karlshamn och ledamöterna Folke Nilsson Karlskrona, Kerstin Ekblad Karlshamn, Sven Mattisson Karlshamn, Kjell Nilsson Bräkne-Hoby och Ingegerd Andersson Karlshamn, till suppleanter valdes Ann-Margreth Berntsson Sölvesborg, Allan Roos Karlshamn och Uno Appelkvist Bräkne-Hoby. Revisorerna som valdes in var Gunnar Brånstad Karlskrona och Margit Lund Karlshamn och i oktober månad 1976 var medlemsantalet 626 stycken.

Ordförande Inga-Lill Johansson kallade sedan fram den nuvarande styrelsen som presenterades för medlemmarna och den styrelsen består av ordförande Inga-Lill Johansson, vice ordförande Barbro Andersson, kassör Lisbeth Johansson, sekreterare Åsa Moberg-Axelsson, studieorganisatör Britta Bengtsson och ledamöterna Carola Brorsson, Ingelöv Svensson, Monica Holmqvist samt Barbro Sjöblom. De nuvarande ersättarna är Lena Ivarsson, Gro Bergström och Ulla Pettersson och revisorerna är Lars-Erik Ståhlberg och Bodil Ludvigsson samt ersättaren Britt-Mari Falck och IT-ansvarig är Carina Friberg.

De inbjudna gästerna Anne Carlsson från Reumatikerförbundet, Åsa Cederberg från ABF och Anita Sandberg från HSO samt alla lokalföreningarna uppvaktade sedan Distriktet med blomma och penninggåvor.

Reumatikerförbundets ordförande Anne Carlsson delade sedan ut förtjänstnålar, 10-års nål i silver tilldelades Inga-Lill Johansson, Ingelöv Svensson och Åsa Moberg-Axelsson, 15-års nål i guld tilldelades Monica Holmqvist och till dagen inbjudna Liliane Nordgren-Leliévre som varit Reumatikerdistriktets ordförande i 9 år. Ingvar Jiretorn från Ronneby tilldelades också 15-års nål men kunde tyvärr inte medverka denna dag.

Efter utdelning av blommor och en present till Anne Carlsson så tackade Inga-Lill Johansson alla som kommit, både inbjudna gäster och medlemmar och denna trevliga dag avslutades sedan med kaffe och tårta i matsalen innan alla mycket nöjda begav sig hemåt.

Åsa Moberg-Axelsson

Inbjudan
2011-10-22 Vi firar vårt 35 års-jubileum den 22 oktober klockan 14:00 på Valjeviken. Bindande anmälan.

Reumatikerdistriktet firar sitt 35-års jubileum
Lördag 22 oktober 2011 kl 14.00 på Valjeviken