Rapport Reumatikerförbundet Reagerar och Agerar 5-6 oktober 2013

Nätverksträff om bland annat nationella riktlinjer och påverkansarbete på Sånga Säby.

Vi var ett 30 tal som kom från hela landet och strålade samman på Cityterminalen lördagen den 5 oktober för att åka den gemensamma bussen ut till Sånga Säby där den här nätverksträffen skulle vara.

Det började med att Anne Carlsson och Kristina Söderlund gick igenom programmet och det blev en kort presentation sedan var det lunch.

Efter lunchen var det Dag Larsson som är andre vice ordförande i sjukvårdsnämnden i Stockholms Läns Landsting som pratade om de nationella riktlinjerna. Han sa att det är väldigt ojämlik sjukvård i landet mellan de bästa och sämsta och att det skulle kunna undvikas många dödsfall om vården varit bra överallt.

Det är brist på reumatologer och det behövs rekryteras ett 70 tal i landet. Reuma sjuksköterskor kan ibland ersätta reumatologer, vilket sker i bland annat Stockholms Läns Landsting.

Efter kaffepausen tog Ann-Charlotte Grönblad som är pressekreterare på Reumatikerförbundet över och informerade om hur vi kan använda olika media i påverkansarbetet. Hennes bästa tips var: Lobbying, storytelling, snackisar, sociala medier och dramaturgin.

Sedan blev det grupparbete och vi blev indelade i grupper om 6 personer i varje och tre av dem skulle agera politiker och tre skulle komma från något reumatikerdistrikt och försöka påverka politikerna och detta skulle sen på söndagen spelas upp som rollspel. Så vi fick en del att fundera på och jobba med innan egen tid före kvällens middag.

Vår grupp skulle satsa på artros skolor och inflammatoriska ryggar.

På söndagen blev det en snabb frukost för att i grupperna hinna med att gå igenom våra rollspel i påverkansarbetet. Sedan var det dags för grupperna att spela upp det, men de som spelade politiker var ganska hårdnackade, så det blev inte lätt att få igenom det vi ville fast vi jobbat hårt på hur vi skulle framföra det. Anne gav efter varje grupp kommentarer på vad vi gjorde bra och vad som var mindre bra och gav tips på vad vi skulle tänka på i påverkansarbetet.

Efter kaffet informerade Anne om vad som hänt under år 2013 och hon talade om att nästa år blir det klart vad utredningen visar om utlandsvård hjälper. Hon sa även att om man får generika på apoteket som inte ingår i läkemedelsförsäkringen kan man begära originalet men man får själv se till att det funkar.

Efter lunchen var det dags att ta plats i bussen tillbaka till Cityterminalen och därifrån hem efter två givande och lärorika dagar.

Vid pennan.
Inga-Lill Johansson

Läs även på Annes bildblogg och se ett foto från träffen.