Ombudsträff

Rapport från ombudsträffen i Karlshamn den 2 april 2012.

Vi var 18 stycken som samlades i Karlshamns lokal från de olika lokalföreningarna, Barbro Andersson som är Distriktets ”doa” hälsade oss välkomna och sen fick vi alla presentera oss för det var en del nya ansikten.

Temaåret var ett av de ämnen vi diskuterade och de olika föreningarna har lagt upp programmet lite olika men alla fick nog lite tips att ta med hem. Andra ämnen vi pratade om var bland annat varmbad, stavgång och sittgympa

Efter en stund så dök arbetsterapeuterna Marie och Mona från handteamet på rehabkliniken på Blekingesjukhuset i Karlshamn upp, de började med att berätta vad de kan göra för våra diagnosgrupper. Remisstvånget är upphävt så det är bara att ring dem och be om hjälp när man behöver eller kanske bara har en fråga. Väntetiden är bara ett par veckor så man kan snabbt få hjälpen man behöver. En handkraftsmätare hade de med om någon ville prova, samt många olika handledsskydd både med och utan skenor som vi fick prova.

Dom berättade om olika sorters träningar och om paraffinbad som är bra som handträning.

När man går på paraffinbad så får man först tvätta händerna noga och sprita dem sen doppar man ner händerna i paraffinet som är uppvärmt till 52 grader, 3 gånger därefter tar man på en vante och sitter med detta i 10-15 minuter sen är det dags att träna fingrarna. Effekten upplevs väldigt olika men man får inte göra detta om man har något sår på fingrar/händer.

Vi fick också en lista på var man kan köpa olika hjälpmedel med oss hem. Britta Bengtsson tackade dem för det trevliga föredraget med var sin lott och dom lovade att öppna en rehabklinik för oss om det blev en storvinst.

Nu var det tid för lite lunch och efter den så bestämde vi att träffas igen den 3 september, samma tid och lokal.

Carina Friberg som är IT-ansvarig i Distriktet fick nu en stund till att berätta lite om den nya hemsidan och gav oss som är webbansvariga lite tips.

Efter kaffe och en god kaka så avslutade vi denna trevliga och givande dag.

Vid pennan: Åsa Moberg-Axelsson