Kurs för webbredaktörer på Valjeviken

Den 25 och 26 oktober var det kurs på Valjeviken för Distriktets webbredaktörer

Vi var 8 stycken deltagare som samlades torsdagen den 25 oktober på Valjeviken för en gemensam webbkurs med Reumatikerdistriktet Kronoberg. Ledaren var Carina Friberg och hon började med att gå igenom manualen för webbredaktörer.
Innan lunch hann vi gå igenom en stor del av materialet och vi fick också börja jobba praktiskt med att skriva nya artiklar och lära oss om hur de är uppbyggda.
På eftermiddagen blev det besök i lokalen av en sjukgymnast som såg till att vi inte satt stilla för länge utan fick röra på oss lite och det skadade nog inte med lite gymnastik.
På eftermiddagen fortsatte med att vi jobbade vidare med våra artiklar men lite problem hade vi med hemsidan så det blev en del samtal till Anneli Norberg på Förbundet som kunde hjälpa till.
Efter kvällsmaten så fanns det tid att vila lite innan vi träffades igen på kvällen för lite samvaro och mycket prat.
Fredagen började med att någon tog en liten promenad innan frukost medan en del sov lite längre.
Carina Friberg påminde oss om att för att skriva en artikel måste man använda sig av verktyget BeGood och det kommer man åt antingen genom snabbknapparna om man är inloggad eller genom att skriva in webbadressen direkt i adressfältet.
Vi fick en del praktiska tips man kan använda för att undvika ”buggar” och så gick Carina Friberg igenom hur man lägger in bilder och kalenderhändelser.  Bildernas storlekar hann hon också gå igenom och även hur man ändrar bilder på content slidern och så fick de som inte gjort det innan skriva blogginlägg.
Det är viktigt att alla styrelser tar beslut på styrelsemöten om att vi ska följa Reumatikerförbundets Webbpolicy både i Distrikt och Föreningar.
Nu var det återigen tid för lite rörelser och Mattias som är fritidsledare på Valjeviken höll i det.
Vi blev påminda om att inte använda förkortningar, förklara svåra ord och termer samt att se till att kvaliteten på bilderna vi lägger in är bra.
Eftermiddagen avslutade vi sedan med gemensamt kaffe och tårta innan alla begav sig hemåt.

Vid pennan: Åsa Moberg-Axelsson