It- kurs på Valjeviken, 10 - 11 november 2011

En samverkanskurs mellan Reumatikerdistriktet Blekinge och Valjeviken.

I början av november var vi åter igen på kurs på Valjeviken. Denna gång skulle vi lära oss att använda det nya verktyget till hemsidorna. Vi hade planerat in kursen redan i februari för att var ute i god tid, men tyvärr var inte det nya verktyget riktigt färdigt. Efter flera samtal till Erik på Reumatikerförbundet lyckades Carina få igång systemet, och efter en stund kunde vi allihopa logga in som administratörer. Vi fick lösenord som skulle gälla under kursens två dagar och vi fick stränga order om att inte klicka på mer än det som vi blivit anvisade. Erik var rädd att vi skulle kunna ställa till med något. Carina gick igenom grunderna och berättade hur detta nya fungerade, och vi började att prova på. Vi märkte snart att det här var mycket lättare än det gamla. Med stor iver kastade vi oss in i de nya uppgifterna. Vi lade över all gammal information från föreningarna och distriktet som vi ville ha kvar. På eftermiddagen hade vi en liten paus från datorerna och gick upp till biblioteket där vi hade sittgympa en halvtimme. Sedan fortsatte vi med vårt arbete. På kvällen hade vi samkväm med ostbricka, mysigt.

Nästa dag gick Carina igenom fler saker och vi jobbade på med våra uppgifter. Eftersom Carina är så duktig lärde vi oss väldigt mycket, även allmän datakunskap. Under eftermiddagen hade vi även denna dag friskvård. Egentligen skulle vi ha blivit masserade av några av skolans elever, men de var ute på praktik, så vi masserade varandra istället efter instruktioner av en lärare. När dagen var slut var vi rejält trötta och fullproppade med kunskaper. Vi gjorde en utvärdering av kursen och fikade en sista gång.

Gro Bergström