Registerkurs i Nynäshamn

Rapport från kurs med registeransvariga den 1-2 mars 2012 i Nynäshamn.

Vi var 18 deltagare, 3 från resursgruppen och 4 kursledare som samlades på torsdagen och direkt efter lunch var det dags att starta.

Anneli Norberg hälsade oss alla välkomna och började med presentation av kursen och av alla närvarande, samt lite praktisk information.

Susanne Ahlqvist berättade lite om varför vi byter ut registret och mycket beror på att det aldrig har uppdaterats under alla år. Vi pratade lite om att hur man kan anmäla sig själv som medlem och om hur vi kan hjälpa till.

En viktig sak att tänka på är att medlem som ännu inte betalat sin medlemsavgift inte är försäkrad under någon aktivitet t.ex. gympa, bad eller medlemsmöte och den får heller inte Reumatikervärlden samt att den heller inte är valbar till någon funktion.

Dom som kommer att få tillgång till medlemsregistret är ordförande i förening/distrikt samt vald registeransvarig, alltså 2 från varje förening/distrikt. Registret uppdateras 1 gång per månad och då tas t.ex. avlidna bort och adresser ändras, däremot måste medlemmarna själva meddela byte av förening.

Det var sedan tid för oss att börja arbeta praktiskt, vi fick lära oss att gå in på registret, söka på olika sätt, göra utskick per mail, skriva ut etiketter m.m.

På kvällen blev det ”körslaget” innan vi åt en god gemensam middag.

Fredagen började med att repetera det vi lärt oss dagen innan och fortsatte med praktiska övningar om hur man gör olika val t.ex. efter kön, diagnos, ålder m.m. och vi jobbade då i Excel.

Innan lunch hann vi med att prata om våra rättigheter och skyldigheter t.ex. om hur viktigt det är att inte lämna ut uppgifter och om man lämnar ut lista t.ex. till valberedningen så ska den lämnas tillbaka och sedan förstöras.

Efter lunch fick vi prova på att ändra i registret och plocka bort och sätta dit olika medlemmar på olika poster i styrelsen innan det var tid för kaffe och att påbörja hemresan.

Vid pennan:
Åsa Moberg-Axelsson