Angående resurserna till Reumatologen

• I Blekinge har vi drygt 150´000 invånare. Enligt minimibemanningen skall vi ha en reumatolog / 40´000 invånare = 3,75 = 4 läkare + minst 1 St-läkare.

• Reumatologinär en egen basspecialitet.

• Reumatologin befinner sej i en dynamisk utveckling, nya avancerade behandlingar kräver mer resurser. Denna utveckling kom i en tid då det var som sämst med läkare, periodvis ingen alls här i Blekinge.

• Nu finns behandling för de nyinsjuknade och även oss mångårigt sjuka. Skall vi inte få del av detta? De unga och nysjuka behöver inte bli som vi som redan har fått skador och komplikationer som ju de inflammatoriska ledsjukdomarna ger.

• Behandlingen med den nyare sortens mediciner kräver noggranna kontroller och täta uppföljningar. Utvecklingen går snabbt, en ny medicin har kommit och två till är på väg. För att kunna ge dessa patienter rätt till denna behandling får ju resterande patientgrupper stå tillbaka. Så illa har vi det här i Blekinge! Detta är fel Bernt Johnsson!

• Vi som har varit sjuka länge har vant oss vid att resurserna varit små, reumatiker är som bekant ett tåligt släkte! Vi vet och är tacksamma för dem som har ställt upp för oss, de har gjort allt de har kunnat, men med små resurser blir vården därefter.

• Rehabilitering kan bara vi i östra Blekinge få, de som bor i väst har ingen möjlighet, det är för långt att åka varje dag. Detta är en mycket viktig del av vår behandling! Sjukgymnastiken och arbetsterapin behöver också anpassas efter behoven. Det måste finnas övernattningsmöjligheter till exempel patienthotell eller några sängplatser på någon avdelning.

• En stor patientgrupp som behöver uppföljning och rehabilitering är de med fibromyalgi, men de hinns inte med.

• Vad gör att Blekinge inte får några reumatologer när Kalmar, en timmes bilväg bort har 6 stycken? Det satsas på olika specialiteter här, vad har vårt tagit vägen? Vi är medvetna om att det är läkarbrist på hela sjukhuset, men hos oss har det nästan alltid varit så! Vad är det som gör att läkarna inte vill komma till oss?

• Skall det bli så att en del behandlas i Karlskrona och en del remitteras till regionsjukhuset i Lund? Eller jaga hyrläkare? Nej, det är dåliga och tillfälliga lösningar! Det blir stora kostnader och ingen kontinuitet med läkarkontakterna, något som är väldigt viktigt för oss som har kroniska sjukdomar med mycket mediciner.

• Vi fick en ny fin reumatologmottagning (efter många turer även här).Låt den få full kapacitet!

• Tänk samhällsekonomiskt. Vilka vinster det blir när människor kan få behålla sitt arbete. Leva ett normalt liv. Nu när det ska satsas så mycket på människors arbete och rehabilitering.

• Att bli sjuk i någon reumatisk sjukdom och bo i Blekinge är en dålig kombination, näst intill den sämsta i Sverige!

• Den 12 oktober var det Internationella Reumatikerdagen! Då startade Reumatikerdistriktet och lokalföreningarna i Blekinge ett upprop som vi inleder med namninsamlingar och det är första steget i en större aktion!